عواملی که منجر به درد مچ دست می شود

عواملی که منجر به درد مچ دست می شود, دکتر امید شریفی
فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    عواملی که منجر به درد مچ دست می شود

    دست جز اندامی است، که بیش از سایر قسمت‌های بدن فعالیت دارد، از همین رو امکان ایجاد عارضه در دست بیش از سایر قسمت‌‎های بدن است. درد مچ دست در اغلب مواقع به‌دلیل پیچ خوردگی یا شکستگی در اثر آسیب‌های ناگهانی ایجاد می‌شود.

    علاوه بر این ممکن است درد مچ دست به‌دلیل مشکلاتی در طولانی مدت مانند وارد شدن فشارهای مکرر، آرتروز و سندرم تونل کارپال ایجاد شود. از آنجایی که عوامل مختلفی می‌تواند در ایجاد درد مچ دست تاثیر داشته باشد، تشخیص علت دقیق درد کار آسانی نیست.

    هرچه علت دقیق درد زودتر مشخص شود، تاثیر درمانی که برای درد در نظر گرفته می‌شود، بیشتر خواهد بود.

    درد مچ دست چگونه است و چه علائمی دارد؟

    بسته به علت درد مچ دست، درد به‌صورت مختلفی در افراد احساس می‌شود. دردی که ناشی از آرتروز باشد، معمولا یکنواخت و خفیف در دست احساس خواهد شد. اگر سندرم تونل کارپال از دلایل ایجاد درد باشد، منجر به سوزن سوزن شدن به‌خصوص هنگام شب خواهد شد.

    محل دقیق درد در مچ دست می‌تواند سرنخی خوبی از عامل ایجاد درد در مچ دست باشد. به‌طور کلی هر زمان که دچار درد در دست خود شده‌اید، حتما نباید پزشک مراجعه کنید. گاهی دلایلی مانند رگ به رگ شدن با درمان‌های خانگی مانند استفاده از کمپرس یخ، استراحت دادن و داروهای بدون نسخه درمان می‌شود.

    در صورتی که درد و تورم ایجاد شده در دست بیش از چند روز ادامه داشت یا بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که درمان به موقعی صورت نگیرد، منجر به روند کند بهبودی، کاهش دامنه حرکات در مچ دست و ناتوانی در طولانی مدت خواهد شد.

    عواملی که منجر به درد مچ دست می شود, دکتر امید شریفی

    درد مچ دست چه علتی دارد؟

    وارد شدن آسیب به هر قسمت از مچ دست می‌تواند منجر به درد شود و توانایی شما را جهت فعالیت‌های روزمره تحت تاثیر قرار دهد.

    آسیب وارد شدن به دست

    اتفاقات ناگهانی

    گاهی به‌دلایلی مانند پیچ خوردگی، کشیدگی و شکستگی مچ دست دچار درد می‌شود.

    فشارهای مکرر

    هر فعالیتی که منجر به حرکت مکرر دست مانند فعالیت‌هایی از جمله تنیس، رانندگی کردن و… می‌شود، می‌تواند باعث التهاب بافت‌های اطراف مفصل مچ دست شود، به ویژه زمانی که بدون وقفه ساعت‌ها حرکات تکراری را با مچ دست خود انجام دهید.

    مشاهده مقاله
    با قفل کردن زانو چه باید کرد؟

    آرتروز

    استئوآرتریت

    این نوع آرتروز زمانی ایجاد می‌شود، که غضروفی که در انتهای استخوان قرار دارد از بین می‌رود، آرتروز در مچ دست از آن دسته بیماری‌های شایع نیست و در کمتر کسی مشاهده می‌شود. معمولا این عارضه در افرادی ایجاد می‌شود که در گذشته دچار آسیب‌دیدگی در مچ دست خود شده‌اند.

    روماتیسم مفصلی

    این بیماری به گونه‌ای است که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خودی حمله می‌کند. آرتریت روماتوئید معمولا مچ دست را درگیر می‌کند. در صورتی که یک مچ دست دچار آسیب‌دیدگی شود، مچ دست دیگر نیز دچار عارضه خواهد شد.

    دیگر بیماری‌های احتمالی که منجر به درد مچ دست می‌شود

    سندرم تونل کارپال

    سندرم تونل کارپال هنگامی ایجاد می‌شود، که فشار وارد شده به عصب میانی مچ دست که از تونل کارپال عبور می‌کند، افزایش پیدا کند.

    کیست گانگلیون

    این کیست‌ها که بافت نرمی دارند، در قسمتی از مچ دست ایجاد می‌شود که روبه‌روی کف دست قرار دارد. کیست گانگلیون ممکن است منجر به درد شود، در حقیقت دردی است که با فعالیت کردن بدتر شود.

    عواملی که منجر به درد مچ دست می شود, دکتر امید شریفی

    بیماری کین باخ

    این اختلال بیشتر در جوان‌ها مشاهده می‌شود. در حقیقت این بیماری به صورتی است که خونرسانی به استخوان مچ دست به خطر می‌افتد و پس از مدتی دچار ریزش تدریجی استخوان مچ دست خواهید شد.

    عوامل خطرساز در ایجاد درد مچ دست

    درد در مچ دست ممکن است برای هر فردی ایجاد شود؛ چه فعال باشید، چه فعالیت زیادی انجام ندهید! به‌طور کلی احساس درد در مچ دست با چنین عواملی افزایش پیدا خواهد کرد:

    انجام ورزش‌های مختلف

    احساس درد مچ دست به‌دلیل آسیب های ورزشی یکی از مشکلات شایع و معمول بین ورزشکاران است، ایجاد می‌شود. این رشته‌های ورزشی می‌تواند شامل ژیمناستیک، فوتبال، والیبال و غیره باشد. درمان آسیب های ورزشی باید به شکل تخصصی انجام شود.

    فعالیت‌های تکراری و مکرر

    هر فعالیتی که به‌صورت مکرر و با فشار زیادی در مچ دست ایجاد شود، می‌تواند منجر به احساس درد در مچ دست شود.

    مشاهده مقاله
    علت درد همزمان گردن و شانه چیست؟

    برخی از بیماری‌ها یا شرایط خاص

    گاهی اوقات بارداری، دیابت، آرتریت روماتوئید، نقرس خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به درد در مچ دست می‌شود.

    آیا راهی برای جلوگیری از درد مچ دست وجود دارد؟

    جلوگیری از برخی از آسیب‌هایی که به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود، غیر ممکن است؛ اما می‌توان با انجام ندادن برخی از عوامل که به صورت تدریجی منجر به آسیب به مچ دست و در نهایت درد می‌شود، از این عارضه جلوگیری کرد:

    استخوان‌های خود را مستحکم کنید

    مصرف کلسیم ۱۰۰۰ میلی گرم در روز برای بزرگسالان و حداقل ۱۲۰۰ میلی گرم در روز برای خانم‌ها بالای ۵۰ سال می‌تواند از شکستگی استخوان ج
    لوگیری کند.

    جلوگیری از حوادثی مانند زمین خوردن

    زمانی که فعالیت‌های خاص ورزشی را انجام می‌دهید، امکان زمین خوردن وجود دارد. هنگامی که زمین می‌خورید ناخودآگاه دستان خود را روی زمین قرار می‌دهید تا آسیب‌دیدگی ایجاد نشود.

    در نهایت هنگام انجام چنین فعالیت‌هایی باید از کفش‌های مناسبی استفاده کنید تا اتفاقاتی مانند زمین خوردن به حداقل برسد.

    عواملی که منجر به درد مچ دست می شود, دکتر امید شریفی

    هنگام ورزش کردن از تجهیزات مناسبی استفاده کنید

    جهت انجام برخی از فعالیت‌های پرخطر که امکان ایجاد هر آسیبی وجود دارد، باید از تجهیزات کاملی استفاده کنید.

    به دستان خود استراحت دهید

    اگر طی طولانی مدت با دستان خود فعالیت تکراری انجام می‌دهید، باید بین فعالیت‌های خود استراحت کنید. به‌طور مثال افرادی که روزانه طی مدت زمان طولانی تایپ می‌کنند، باید کمی بین کارهای خود به دستان خود استراحت دهند.

    در صورت بروز چنین عارضه‌ای باید به بهترین متخصص ارتوپدی در کرج مراجعه کنید.

    جناب آقای حکیم یائی عزیز؛
    تیکت شما به کارشناسان مربوطه ارجاع داده شد و نتیجه بررسی اولیه در ادامه همین تیکت تقدیم حضور شما می گردد.

    نحوه تشخیص توسط پزشک چگونه است؟

    زمانی که به پزشک برای تشخیص علت درد مچ دست و درمان مراجعه می‌کنید، ابتدا معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد:

    • مچ دست را از نظر حساسیت، تورم و تغییر شکل بررسی می‌کنند.
    • از شما می‌خواهند که مچ دست را حرکت دهید تا میزان دامنه حرکتی شما مورد بررسی قرار گیرد.
    • قدرت بازو نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    در برخی از موارد پزشک ممکن است آزمایشات تصویربرداری، آرتروسکوپی و آزمایشات عصبی دیگر را پیشنهاد دهد.

    مشاهده مقاله
    علت و درمان درد مفاصل

    آزمایشات تصویربرداری

    • زمانی که بیمار دچار درد در مچ دست شده باشد، ممکن است پزشک صلاح بداند که اشعه از ایکس برای تشخیص استفاده شود. با این روش تشخیصی می‌توان شکستگی استخوان یا علائم آرتروز را تشخیص داد و درمانی مرتبط با آن در نظر گرفت.
    • سی تی اسکن از دیگر مواردی است که نمای داخلی مفصل استخوان‌های مچ دست را نشان می‌دهد. در حقیقت شکستگی‌هایی که در اشعه ایکس نشان داده نمی‌شود را مشاهده می‌کنند.
    • به کمک ام آر آی تصاویر دقیقی را از استخوان‌ها و بافت‌های نرم مشاهده می‌کنند.
    • با آزمایش ساده سونوگرافی، تاندون‌ها، رباط‌ها و کیست مشاهده می‌شوند.

    آرتروسکوپی

    اگر آزمایش تصویری بی‌نتیجه باشد، پزشک ممکن است آرتروسکوپی را انجام دهد. در این روش ابزاری به اندازه مداد به نام آرتروسکوپ از طریق برش کوچک در پوست مچ دست وارد می‌کنند. این ابزار شامل دوربین سبک و کوچک است که تصاویر داخلی را بر مانیتور نشان می‌دهد. آرتروسکوپی شانه و آرتروسکوپی زانو از جمله درمان‌های انجام شده توسط متخصص ارتوپدی است.

    آزمایشات عصبی

    در صورت مشکوک شدن به سندرم تونل کارپال، پزشک ممکن است الکترومیوگرام را تجویز کند. سوزن نازکی به عضله وارد می‌شود و فعالیت الکتریکی آن هنگام استراحت و انقباض عضله ثبت خواهد شد.

    عواملی که منجر به درد مچ دست می شود, دکتر امید شریفی

    درمان درد مچ دست

    درمانی که برای درد مچ دست در نظر گرفته می‌شود، به محل و شدت آسیب وارد شده بستگی خواهد داشت:

    درمان دارویی

    مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است به کاهش درد مچ دست کمک کند. گاهی مسکن‌های قوی‌تر نیز از سوی پزشک تجویز می‌شود.

    فیزیوتراپی

    یک فیزیوتراپیست می‌تواند تمرینات خاصی را برای رفع آسیب به مچ دست برای بیماران در نظر بگیرد. در صورتی که فردی عمل جراحی انجام داده باشد، فیزیوتراپیست می‌تواند به توانبخشی پس از عمل کمک کند. به طور کلی بسته به علت ایجاد درد در مچ دست راهکارهای درمانی مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

    عمل جراحی

    در برخی از موارد ممکن است که درمان با راهکارهای غیر جراحی امکان‌پذیر نباشد. مشکلاتی همچون موارد زیر نیاز به عمل جراحی دارد:

    • شکستگی استخوان
    • سندرم تونل کارپال
    • ترمیم تاندون یا رباط
    تماس مطب کرج
    مسیریابی مطب کرج
    دریافت نوبت آنلاین
    تماس مطب فردیس
    مسیریابی مطب فردیس
    پیمایش به بالا