کیست پشت زانو

کیست پشت زانو, دکتر امید شریفی
فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    کیست پشت زانو

    کیست پشت زانو کیسه‌ای پر از مایع است و در اغلب مواقع باعث برآمدگی و سفتی در پشت زانو می‌شود. به این کیست اصطلاحا کیست پوپلیتئال یا بیکر می‌گویند.

    کیست پشت زانو, دکتر امید شریفی

    وجود این مشکل می‌تواند منجر به گرفتگی در این اندام و محدودیت حرکتی در افراد شود. افرادی که دچار کیست در پشت زانوی خود می‌شوند، ممکن است هنگام خم شدن یا کشیده شدن زانو احساس درد داشته باشند.

    معمولا چنین مشکلی به‌دلیل آرتروز یا آسیب غضروفی ایجاد می‌شود. اگر چنین علائم و نشانه‌هایی را در پشت زانوی خود احساس می‌کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

    دلیل ایجاد کیست پشت زانو چیست؟

    مایع زلاله‌ای یا سینوویال مایع شفافی است که در حفره‌های مفصل زانو گردش دارد. گاهی اوقات زانو مقادیر زیادی از این مایع را تولید می‌کند. زمانی که فشار به‌دلیل تولید این مایع‌ها بیشتر شود، منجر به برآمدگی در پشت زانو می‌شود. در نهایت این تورم ایجاد شده باعث ایجاد کیست پوپلیتئال خواهد شد.

    مشاهده مقاله
    ساکروایلیلت؛ التهاب مفصل ساکروایلیاک

    مهم‌ترین دلایلی که در ایجاد کیست پشت زانو نقش دارد شامل موارد زیر است:

    • آسیب به غضروف زانو (مینیسک)
    • آرتروز زانو
    • روماتیسم مفصلی
    • سایر شرایطی که منجر به التهاب زانو می‌شود.

    از آنجا که زانو مفصل پیچیده‌ای است به راحتی دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. لخته شدن خون همچنین می‌تواند باعث کبودی و تورم در پشت ساق پا شود. به‌طور کلی مهم است که پزشک تورم را بررسی کند تا علت ایجاد کیست یا لخته شدن خون را تشخیص دهد.

    علائم کیست پشت زانو چیست؟

    ممکن است زمانی که پشت زانو کیست دارید هیچ دردی را احساس نکنید یا حتی در برخی از مواقع متوجه کیست نشوید. به‌طور کلی علائمی که ممکن است همراه کیست پشت زانو تجربه کنید به شرح زیر است:

    • احساس درد خفیف تا شدید
    • احساس سفتی
    • محدود شدن دامنه حرکات
    • تورم پشت زانو و ساق پا
    • کبودی روی زانو و ساق پا
    • پارگی کیست

    کیست پشت زانو, دکتر امید شریفی

    کیست بیکر چگونه توسط پزشک تشخیص داده می‌شود؟

    هنگامی که به بهترین متخصص ارتوپدی در کرج مراجعه می‌کنید پس از اینکه معاینات را انجام می‌دهد متوجه تورم در پشت زانو خواهد شد. اگر کیست کوچک باشد، پزشک تنها با مقایسه با زانوی سالم شرایط شما را بررسی می‌کند.

    مشاهده مقاله
    درمان پارگی روتاتور کاف شانه

    اگر اندازه کیست به سرعت افزایش یابد یا منجر به درد و تب شدید شود، ممکن است پزشک آزمایشات و انجام تصویربرداری‎هایی را از شما درخواست کند. انجام عکسبرداری یا آزمایشات مشخص خواهد کرد که آیا مشکل خطرناکی وجود دارد یا خیر.

    با این وجود که کیست با اشعه ایکس مشخص نمی‌شود؛ اما، پزشک از این طریق می‌تواند آسیب‌های مرتبط از جمله التهاب یا آرتروز را بررسی کند.

    درمان کیست پشت زانو

    کیست پشت زانو در اغلب مواقع نیازی به درمان ندارد و خود‌به‌خود از بین می‌رود. در صورتی که کیست بزرگ و درد زیادی داشته باشد، پزشک ممکن است روش‌های درمانی مختلفی را در نظر بگیرد که به شرح زیر است:

    تخلیه مایعات

    متخصص ارتوپدی به کمک سونوگرافی یک سوزن را به مفصل زانو وارد می‌کند و مایعات پشت زانو را بیرون می‌آورد.

    فیزیوتراپی

    تمرینات منظم و ملایم ممکن است به افزایش دامنه حرکات و تقویت عضلات اطراف زانو کمک کند. همچنین می‌توانید با قرار دادن کمپرس یخ روی مفصل به کاهش درد کمک کنید.

    مشاهده مقاله
    قوز گردن چیست؟

    دارو درمانی

    گاهی ممکن است داروی کورتون مانند کورتیزون برای بیمار تجویز شود. پزشک این دارو را به داخل کیست تزریق می‌کند، با این وجود که تزریق منجر به تسکین درد می‌شود؛ اما، قادر به جلوگیری از عود کیست پشت زانو نخواهد بود. در نهایت اگر هیچ روش درمانی در شما موثر نباشد، به‌عنوان راهکار نهایی جراحی را برای شما در نظر خواهند گرفت.

    کیست پشت زانو, دکتر امید شریفی

    کیست پشت زانو چه عارضه‌هایی را در فرد ایجاد می‌کند؟

    عارضه‌های ناشی از کیست بیکر بسیار نادر است؛ اما، به‌طور کلی عارضه‌هایی که از این مشکل می‌تواند ایجاد شود به شرح زیر است:

    • تورم طولانی مدت
    • درد شدید
    • عارضه‌های مرتبط مانند پاره شدن غضروف

    کیست پشت زانو در طولانی مدت

    کیست پشت زانو در طولانی مدت آسیبی نمی‌رساند؛ اما، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. علائم ناشی از این مشکل می‌تواند گاهی ایجاد شود و در مواقعی خودبه‌خود برطرف شود. به‌طور کلی هیچ مشکل طولانی مدتی ناشی از کیست بیکر، وجود ندارد.

    تماس مطب کرج
    مسیریابی مطب کرج
    دریافت نوبت آنلاین
    تماس مطب فردیس
    مسیریابی مطب فردیس
    پیمایش به بالا