ارتباط بین ویتامین D و زانو درد

ارتباط بین ویتامین D و زانو درد, دکتر امید شریفی
فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    ارتباط بین ویتامین D و زانو درد

    هنگامی که قسمتی از بدن ما دچار درد یا آسیب می‌شود یا اختلالاتی در بخشی از بدن به وجود می‌آید، ممکن است یکی از دلایل آن کمبود ویتامین خاصی باشد. به‌طور مثال زمانی که سطح ویتامین D در بدن پایین باشد، منجر به افزایش درد مفصل و عضلات می‌شود.
    علاوه بر این، کمبود ویتامین D می‌تواند سلامت جسمی و روحی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. علائمی که از کمبود این ویتامین مشاهده شده است، شامل درد عضلانی در مفصل مانند درد آرتریت روماتوئید که اغلب در زانوها، پاها و لگن ایجاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص ارتباط بین ویتامین D و زانو درد و دیگر مسائل مرتبط، اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

    ارتباط بین ویتامین D و زانو درد, دکتر امید شریفی

    ارتباط ویتامین D با سلامت شما

    آفتاب یک منبع خوبی از ویتامین D است؛ علاوه بر اینکه در معرض نور خورشید قرار گرفتن منجر به تولید ویتامین D می‌شود، بسیاری از مشکلات پوستی نیز برطرف خواهد شد.

    این ویتامین منجر به تنظیم کلسیم و فسفر در بدن می‌شود. از آنجایی که ویتامین D برای رشد استخوان بسیار مهم است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مکمل‌ها می‌تواند در رفع درد مفصل بسیار کمک‌کننده باشد.

    آیا ویتامین D برای رفع دردهای مفصلی موثر است؟

    بر اساس مطالعه معتبری که در این خصوص انجام شده بود، اثبات شد افرادی که از درد مزمن مانند زانو درد رنج می‌برند، با کمبود ویتامین D مواجه هستند. همچنین محققان پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال بروز درد در زانو یا مفصل ران در افرادی کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است. اگر کمبود این ویتامین در بدن تامین نشود، منجر به مشکلاتی به‌مراتب بدتر خواهد شد.

    مشاهده مقاله
    پارگی تاندون آشیل

    همچنین تحقیقات انجام شده در خصوص افرادی که دچار آرتریت روماتوئید هستند، نشان داد که این افراد به‌دلیل کمبود این ویتامین در بدن، دچار خود ایمنی شده و در نهایت این بیماری ایجاد می‌شود.

    چرا به ویتامین D نیاز داریم؟

    تقویت استخوان‌ها و دندان، یکی از فواید شناخته شده از ویتامین D است. در واقع قبل از اینکه این ویتامین به مواد غذایی همچون شیر اضافه شود، کودکان در معرض بیماری‌هایی از جمله راشیتیسم قرار می‌گرفتند.

    همچنین مصرف ویتامین D در بزرگسالان از بیماری‌هایی همچون استئومالاسی (نرمی استخوان) و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. علاوه بر زانو درد و به‌طور کلی دردهای مفصلی افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، دچار عفونت و مقاومت به انسولین می‌شوند.

    برخی از منابع معتبر کمبود ویتامین D را با برخی از بیماری‌های عروقی کرونر مرتبط دانسته‌اند. به همین جهت ویتامینی که برای زانو درد در نظر گرفته شده، ویتامین D است.

    چگونه می‌توان از زانو درد ناشی از کمبود ویتامین جلوگیری کرد؟

    ابتد باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشاتی در این خصوص از شما گرفته شود و بر اساس آن متوجه شوند که به چه میزان از ویتامین D نیاز دارید.

    بهترین غذاها برای درد زانو

    مصرف غذاهای مفید بهترین راهکاری است که می‌توانید ویتامین D را دریافت کنید. لبنیات و غلات غنی شده منابع بسیار خوبی هستند.

    ارتباط بین ویتامین D و زانو درد, دکتر امید شریفی

    رژیم غذایی

    توصیه می‌شود که روزانه ۱۵ میکروگرم ویتامین D مصرف کنید. بر همین اساس باید به رژیم غذایی خود داشته باشید تا مواد غذایی سرشار از ویتامین D مصرف کنید. این مواد غذایی شامل موارد زیر است:

    • ماهی آزاد، ماهی تن و…
    • شیر
    • زرده تخم مرغ
    • قارچ
    • غلات صبحانه
    مشاهده مقاله
    آرتریت سپتیک؛ عفونت مفصل

    مصرف مکمل

    برخی از افراد مانند گیاهخواران یا افراد مسن ممکن است در فصلی مانند زمستان که آفتاب کمی وجود دارد، نیاز به مصرف مکمل جهت تامین ویتامین D داشته باشند.

    به این نکته توجه داشته باشید، که مصرف بیش از اندازه ویتامین D می‌تواند باعث مسمومیت شود، به همین جهت باید قبل از مصرف حتما با بهترین متخصص ارتوپدی در کرج مشورت داشته باشید.

    ویتامین‌های دیگر برای درمان درد عضلانی

    درد مفصل در اغلب مواقع نشانه التهاب است. سایر مواد مغذی و ویتامین‌هایی که می‌تواند در تسکین درد مفصل موثر باشد، شامل موارد زیر است:

    • پروبیوتیک‌ها
    • کلسیم
    • ویتامین K

    علاوه بر این موارد، رژیم غذایی که غنی از آنتی اکسیدان حاصل از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها و دانه باشد، برای سلامت کلی بدن موثر است و خطر هر گونه بیماری را در بدن کاهش می‌دهد.

    آفتاب بگیرید

    قرار گرفتن در معرض نور خورشید دومین منبع جهت دریافت ویتامین D است. نور ماورا بنفش یک واکنش شیمیایی در پوست ایجاد می‌کند که منجر به تولید این ویتامین می‌شود.

    این نکته را به یاد داشته باشید که نباید در مصرف و دریافت این ویتامین زیاده‌روی کنید.

    غذاهای مضر برای زانو درد

    چربی‌های ترانس

    این چربی‌ها بیشتر در غذاهای فرآوری شده مانند کلوچه، دونات و فست فود مشاهده می‌شود. مصرف این غذاها منجر به التهاب، تحریک و در نهایت زانو درد می‌شود.

    گلوتن

    مطالعات نشان داده‌اند که مصرف گلوتن رابطه مستقیمی با پیشرفت آرتریت روماتوئید دارند.

    کربوهیدرات تصفیه شده و شکر سفید</ p>

    مصرف این موارد می‌تواند منجر به تشدید التهاب شود و در نهایت برای زانو درد مفید نخواهد بود.

    غذاهای فرآوری شده و سرخ شده

    تمام مواد مغذی در غذاهایی که بیش از حد سرخ می‌شوند، از بین می‌رود، همچنین حاوی مواد سرطان‌زا خواهند شد، در نهایت با تحریک مکانیسم‌های دفاعی باعث ایجاد التهاب می‌شوند.

    مشاهده مقاله
    فیبرومیالژیا چیست و چه درمانی دارد؟

    علائم کمبود این ویتامین در افراد مختلف، متفاوت است. به‌طور کلی علائم آن به شرح زیر است:

    • خستگی
    • درد مفصل
    • درد و ضعف عضلانی
    • درد استخوانی
    • مشکلات تنفسی
    • مشکلات عصبی مانند بی حسی
    • اختلالات عاطفی

    ارتباط ویتامین D و درد مفصل

    این ویتامین برای عملکرد استخوان و عضله نقش بسیار مهمی دارد و ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد. بسیاری از افراد معتقدند که ویتامین D در تسکین درد مفاصل، به خصوص زمانی که التهاب منجر به درد شده باشد، نقش بسیار مهمی دارد.

    برخی از تحقیقات، کمبود ویتامین D را با بیماری آرتریت روماتوئید مرتبط دانستند، که یک بیماری التهابی مزمن است و مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    مکمل ویتامین D برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر از سایر افراد در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند و درد مفصلی بیشتری را تجربه می‌کنند، به همین جهت توصیه می‌شود حتما از مکمل استفاده شود. علاوه بر این موارد، مصرف این ویتامین می‌تواند علائم ناشی از افسردگی را بهبود بخشد.

    ارتباط بین ویتامین D و زانو درد, دکتر امید شریفی

    کلام آخر

    اگر دچار زانو درد مزمن هستید، بهتر است به بهترین متخصص ارتوپدی در کرج مراجعه کنید تا علت درد را بررسی کند، گاهی ممکن است تنها به‌دلیل کمبود ویتامین دچار چنین عارضه‌ای شده باشید.

    به‌طور کلی پزشک درمان‌های اولیه را برای شما در نظر می‌گیرد، در صورتی که بیمار به درمان‌های اولیه پاسخ مثبتی ندهد، احتمال دارد جراحی به‌صورت آرتروسکوپی زانو برای او انجام گیرد.

    تماس مطب کرج
    مسیریابی مطب کرج
    دریافت نوبت آنلاین
    تماس مطب فردیس
    مسیریابی مطب فردیس
    پیمایش به بالا